Gezonde werkomgeving en Corona

Hoe kan je er als werkgever voor zorgen dat de werkplek van je collega's gezond en zoveel mogelijk Corona veilig is. 

Onze sensoren van de uitgebreide meting zijn voorzien van een Virus-Index deze index geeft de overlevingskansen aan van virusdelen in de gemeten ruimte. De Virus-Index maakt gebruik van de diverse gemeten waarden en via een model wordt aangegeven hoe virus veilig je kantoor is. 

Langzaam maar zeker gaan we weer met meer mensen naar kantoor. Uiteraard zijn er door de werkgevers al voldoende zichtbare maatregelen getroffen maar hoe zit het met de onzichtbare maatregelen, oftewel hoe is het gesteld met de luchtkwaliteit en het gevoel van comfort. 

Het is belangrijk om de minst ideale omgeving voor een Virus te creëren en de werkplek toch heel aangenaam te houden. Wij adviseren om de volgende waarden te hanteren om te komen tot een Virus veilige werkomgeving. 

  • CO2 dient lager te zijn dan 800 ppm (parts per million);
  • Temperatuur tussen de 19 en 25 graden Celsius (meest ideaal tussen de 21 en 22 graden Celsius;
  • Luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 procent;
  • Fijnstof (PM 2.5) dient kleiner te zijn 15 µg/m³ (15 microgram per m³);
  • Vlucht organische stoffen (VOC) dient kleiner te zijn dan 400 ppb (parts per billion).

Er is maar één manier om erachter te komen hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit en dat is door te meten.

Overige/algemene maatregelen gelden ook op kantoor

Natuurlijk moeten binnen het kantoorpand de algemene maatregelen ook nageleefd worden. Zorg er dan ook voor dat je medewerkers hiervan op de hoogte zijn en laat andere bezoekers vooraf een gezondheidscheck invullen. Maar alleen aansturen op de algemene maatregelen rondom corona is als bedrijf niet voldoende. Er moet in ieder geval ook aan onderstaande checklist gedacht worden binnen een organisatie.

Belangrijk: naast onderstaande checklist moet er van te voren goed bedacht worden hoe er gehandeld wordt wanneer een bezoeker of medewerker die op kantoor geweest is COVID-19 blijkt te hebben (gehad) op het moment van bezoek.

Als organisatie moeten onderstaande punten in ieder geval uitgedacht en gecommuniceerd worden:

 Corona-proof kantoor algemeen

 ●      Er is gecommuniceerd welke maatregelen er als bedrijf in acht genomen worden, onder andere bij de ingang van het kantoorpand, bij een eventuele receptie en uiteraard online (via mail of intranet).

●      Er is duidelijk bepaald wie wel en niet op kantoor kunnen komen werken en wanneer dit kan (bijvoorbeeld door een reserveringssysteem). Wil je zeker hoeveel mensen je kunt huisvesten laat dan een uitgebreide meting uitvoeren voorzien van onze Virus-Index.

●      Medewerkers weten dat zij met enige vorm van klachten altijd thuis moeten werken en een test moeten laten afnemen.

●      Eventuele werktijden en/ of openingstijden van het kantoorpand zijn aangepast, zodat medewerkers flexibel op kantoor aanwezig kunnen zijn.

●      Hoe en wanneer bezoeken van externen (leveranciers, klanten en monteurs) binnen het kantoorpand plaatsvinden staan vast.

●      Er is nagedacht over ‘veilig’ naar kantoor reizen (niet carpoolen, zo min mogelijk met openbaar vervoer, buiten spits om, etc.).

Corona-proof kantoor hygiëne

Rondom hygiëne op kantoor moeten onderstaande punten in ieder geval nageleefd worden:

●      Na langere tijd geen gebruik te hebben gemaakt van een kantoorpand, worden de kranen preventief korte tijd opengezet (in verband met legionella).

●      Er zijn voldoende plekken waar desinfecterende middelen aangeboden worden (o.a. bij de ingang, toiletten, werkplekken, etc.).

●      Er zijn voldoende middelen beschikbaar voor persoonlijke hygiëne (o.a. handzeep, papieren handdoeken, desinfecterende middelen).

●      Bij alle wasbakken zijn bovengenoemde middelen aanwezig en hangt er een handenwas instructie.

●      Minimaal 1 keer per dag worden contactoppervlakken grondig gereinigd (denk aan trapleuningen, deurklinken, koffiezetapparaat, printer, balies, etc.).

●      Minimaal 1 keer per dag worden de toiletten gereinigd (waarbij er ook schoonmaakmiddelen aanwezig moeten zijn zodat iedere toiletbezoeker zelf ook het toilet kan reinigen).

●      Er wordt extra geventileerd in het kantoorpand (zet ramen meer open en zet de ventilatie op een hogere stand).

Corona-proof inrichting & werkplek

Rondom de inrichting van het kantoor en de individuele werkplekken moet er in ieder geval aan onderstaande punten gedacht worden:

●      Binnen het kantoorpand zijn er looproutes bepaald (en met vloerstickers aangegeven) zodat er ten alle tijden 1,5 meter afstand gehouden kan worden.

●      Er wordt niet/ zo min mogelijk gebruik gemaakt van flexwerkplekken. Daarbij moeten alle medewerkers hun eigen voorzieningen als een muis en toetsenbord hebben.

●      Werkplekken staan op 1,5 meter afstand van elkaar, of worden gescheiden door middel van schermen.

●      Er zijn duidelijke afspraken omtrent gezamenlijke ruimtes (denk onder andere aan eventuele kleedruimten, trappen, liften, vergaderruimtes en kantine).



E-mailen
Bellen
Map